Vanlige spørsmål (FAQ)

  • Hvorfor må jeg oppgi et offisielt dokument?

    Verdifull Mening eies av Dynata – verdens største selskap for førstepartsdata. For at vi skal kunne drive virksomhet og tilby medlemmene våre belønningene de ønsker, er vi avhengig av at dataene vi samler inn gjennom spørreundersøkelsene, er nøyaktige og pålitelige.

    Da markedsundersøkelser er en strengt regulert bransje, vil identitetsbevis i form av offentlig utstedt legitimasjon være den raskeste, sikreste og mest pålitelige løsningen for å bekrefte at noen er den de hevder å være.

  • Jeg føler meg ikke helt trygg på Veriff! Er dette selskapet virkelig til å stole på?

    Ja, Veriff er et klarert selskap! Det innfrir både CCPA, GDPR, WCAG, SOC2 type II og ISO 27001. Dette innebærer at informasjonen din vil være beskyttet gjennom strenge sikkerhetstiltak.

    ISO 27001 er for eksempel den internasjonale standarden for ledelsessystemer for informasjonssikkerhet.

    Som ISO 27001-sertifisert har Veriff et egnet system for håndtering av risikoer knyttet til datasikkerhet, og er i stand til å administrere informasjon på en trygg måte.

    Er du fortsatt i tvil? Her er en liste over anerkjente merker som benytter Veriff for verifisering.

  • Er det grunn til å bekymre seg med tanke på landet som Veriff holder til i?

    Nei. Veriff holder til i Estland, som er et EU-land. Som medlem av EU plikter Estland å følge EUs lovgivning, herunder personvernforordningen (GDPR). Estland er dessuten kjent som Europas teknologiske nav. Her er noen eksempler som viser Estlands spydspissposisjon i teknologiindustrien:

    · Nato-senteret for elektronisk krigføring (Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence, CCDCOEC) holder til i Estland.

    · EUs e-forvaltningsbyrå ligger i Estland.

    · Store teknologiselskaper som Skype og TransferWise kommer fra Estland.

  • Hva gjør Veriff med opplysningene mine?

    Veriff vil i første rekke bruke bildene av deg selv og legitimasjonen din til å verifisere identiteten din.

    Opplysningene dine videreformidles så fra Veriff til Verdifull Mening.

    Veriff lagrer deretter opplysningene dine i et avgrenset tidsrom.

    Opplysningene lagres kun så lenge som nødvendig for tjenesteleveringen eller påkrevd iht. kontrakten og gjeldende lov.

    Opplysningene dine vil bli lagret kryptert av hensyn til sikkerheten.

    Veriff krypterer opplysningene dine både ved lagring og overføring. Dette innebærer at de konverteres til en kode som bare vil være tilgjengelig for eller kunne dekrypteres av personer som besitter riktig krypteringsnøkkel.

    På den måten hindres uvedkommende i å få tilgang til opplysningene dine, og all overføring og bruk av opplysningene forblir 100 % konfidensiell.

    Veriff har i tillegg en SOC 2 type 2-samsvarssertifisering som bekrefter at systemene deres er i stand til å ivareta sikkerheten til opplysningene dine.

  • Hva skjer hvis jeg ikke har legitimasjon?

    Klikk her for å kontakte medlemsstøtten. Støttewidgeten vil da komme opp. Klikk på «Kontakt oss» nederst i widgeten, og fyll deretter ut skjemaet mest mulig detaljert.

  • Da jeg ble med i panelet, var ikke Veriff innført. Hvorfor sa dere ikke fra om at jeg må verifisere identiteten min?

    Da Veriff kun benyttes i noen ytterst få tilfeller, er det langt fra alle som bes om å verifisere identiteten sin.

    Vi har imidlertid informert medlemmene våre om Veriff både på Belønninger-siden og denne egne Veriff-siden.

    Vi kommer til å fortsette å være åpne om Veriff ved å gjøre prosessen mest mulig transparent og lettfattelig.

  • Innfrir Veriff de lokale forskriftene for datainnsamling og forbrukervern?

    Veriff innfrir California Consumer Privacy Act (CCPA) og EUs personvernforordning (GDPR).

  • Hva skjer hvis jeg ved et uhell laster opp et uskarpt bilde?

    Du kan ta det helt med ro! Veriffs system registrerer automatisk om du har lastet opp et uskarpt bilde, og du vil ikke kunne ferdigstille prosessen før du har lastet opp et som er skarpt. Du kan med andre ord ta så mange nye bilder som trengs.

  • Jeg har vært medlem lenge. Hvorfor blir jeg bedt om å verifisere identiteten min først nå?

    Hvis du har blitt bedt om å verifisere identiteten din, betyr det at systemet vårt automatisk har flagget deg.

    Medlemmer kan bli flagget av ulike årsaker (f.eks. fordi de scroller raskt gjennom undersøkelser, svarer inkonsekvent osv.).

    Vi er klar over at enkelte legitime medlemmer kan bli «uriktig mistenkt». I de sjeldne tilfellene der dette skjer, håper vi at du vil vise samarbeidsvilje og forståelse.

    Å ha deg som medlem, betyr svært mye for oss – Verdifull Mening ville ikke ha kommet dit det er uten medlemmer som deg.

  • Jeg har ikke blitt bedt om å verifisere identiteten min – er noe feil?

    Bare medlemmer som har blitt flagget automatisk av systemet vårt, blir bedt om å verifisere identiteten sin med Veriff.

  • Hva skjer hvis jeg nekter å verifisere identiteten min?

    Vi forstår at du kanskje er skeptisk til å verifisere deg med Veriff. Du kan fortsatt bruke Verdifull Mening selv om du ikke verifiserer identiteten din, men du mister da muligheten til å løse inn belønninger. Ved å verifisere identiteten din kan du fortsette å løse inn og få belønninger.

  • Verifiseringen mislyktes. Hva skjer nå?

    Kontoen din låses midlertidig. Kontakt medlemsstøtten for å få hjelp. Klikk her for å åpne støttewidgeten. Klikk på «Kontakt oss» nederst i widgeten, og fyll deretter ut skjemaet med «Veriff-verifisering mislyktes» som tema og «Annet» som emne.